vanda

international relation

vanda

international relation

استانداردهای دوگانه و فریفتن افکار عمومی

استانداردهای دوگانه و فریفتن افکار عمومی

نویسنده : حسین طالبی/

انتشار اخبار کشتار مسلمانان در برمه و همچنین مردن بیش ازصدها نفر در روز از گرسنگی در افریقا ، تبیعضهای فراوان میان فقرا وثروتمندن در کشورهای جهان سوم و حتی جهان اول ، ادامه حمایت از گروههای تروریستی ، و از همه مهمتر تبعیض در عرصه بین المللی بویژه در اعطای تسلیحات وفن اوری های پیشرفته نشانگر استانداردهای دوگانه در عرصه بین المللی است . به نظر میرسد تئوریهای واقع گرایان کلاسیک مبنی بر تلاش برای منافع ملی بر این اصل که جهان جنگلی است که باید برای بقای در ان مبارزه کنید به ابزار دیگری دست یافته است .

 واقع گرایی نوین ابزارهای ایده آلیستی را همانند حقوق بشر ،دموکراسی ومبارزه با تروریسم بین المللی …. را به خدمت خود در آورده تا بار دیگر چنین ابزاری در خدمت منافع قدرتهای بزرگ قرار گیرند . ایجاد دو جنگ در منطقه خاورمیانه به بهانه سلاح های کشتار جمعی و مبارزه با تروریسم از یکسو و نادیده گرفتن حقوق مسلمانان بویژه مردم فلسطین از سوی دیگر بیانگر استفاده از این ابزارها با کمک سازمانهای بین المللی است که به طور حتم در راستای منافع این کشورها قرار دارد . شاید از همین روست که روسیه وچین با دریافت چنین مطلبی دیگر حاضر به همکاری با غرب به منظور نیل به اهدافشان نمی باشند .

نمونه های استفاده از استانداردهای دوگانه وتبعیض را می توان در بسیاری از عرصه های صحنه بین الملل واکاوی کرد :

فن اوری وتکنولوژی : در حالی که آژانس بین المللی انرژی ملزم به کمک به کشورهای عضو در جهت استفاده وغنی سازی صلح امیز است .انها نه تنها چنین کمکهایی را به ایران دریغ میدارند بلکه با استفاده از ابزار استانداردهای دوگانه توسط قدرتهای بزرگ سعی دارند تا تحریمها را علیه ایران گسترش دهند . انها با استفاده از این ابزار و تحریمهای بیشتر سعی دارند تا جمهوری اسلامی ایران را ازدستیابی به موقعیت یک قدرت منطقه ای باز دارند .و موضوع هسته ای ایران بهانه ای بیش برای انان نیست . این مساله در حالی اتفاق میافتد که رژیم صهیونیستی بدون عضویت در آژانس بین الملی اتمی در حال انباشت سلاحهای اتمی خود بوده واشکارا به هیج یک از قوانین بین المللی جهانی منجمله قطعنامه ۲۴۲ سازمان ملل پایبند نیست .

در عرصه تسلیحاتی : در حالی که جمهوری اسلامی ایران تحت تحریم وسایل یدکی هواپیماهای مسافربری قرار دارد که با جان ومال مردم ارتباط مستیقیم دارد .دولت آلمان در حال تسلیح رژیم صهیونیستی به زیر دریایی های هسته ای بوده وازسوی دیگر تانکهای خود را به عربستان سعودی برای سرکوب مردم بحرین ارسال میکند .این رهیافت دیگری از استانداردهای دوگانه است که کشورهای غربی در ارتباط با فن اوری جدید نظامی داشته وان را همچنان ادامه میدهند . در این عرصه حتی تهدیدات جنگ طلبانه رژیم صهیونیستی محکومیت جامعه بین المللی غرب را بر نمی انگیزاند در حالی که اظهارات ایران مبنی بر دفاع از خود ومنافع خود باعث ایجاد واکنشهایی از سوی برخی دول غربی می گردد.

دموکراسی : دول غربی تا انجایی به دموکراسی اعتقاد دارند که نتیجه دلخواه انان کسب شود . ابن مورد را می توانیم با نگاهی به انتخابات فلسطین که پیروزاین میدان حماس بود دریابیم . غربی ها علیرغم اینکه گروه حماس توسط مردم فلسطین انتخاب گردید بر تهدید وفشارهای خود بر این گروه افزوده و نهایتا شکافی را میان گروههای فلسطینی ایجاد کردند ومردم تحت رهبری حماس را زیر فشارها اعم از حملات متعدد نظامی و اتخاذ تحریم های اقتصادی قرار دادند اما این اقدامات صدای اعتراض هیج کشور غربی را بر نیانگیخت . غربیها سپس سعی نمودند تا گروه حماس را در لیست گروههای تروریستی قرار دهند در حالی که خود حامی گروههای تروریستی بودند . نمونه دیگر ان را می توان در انتخابات مصر مشاهده نمود . امریکایی ها شاید از انتخاب مرسی به عنوان رییس جمهور مصر نا خشنود بودند اما از انجا که وی تلاش خود را باید صرف مقابله با ارتش ( که همچنان کنترل بسیاری از نهاهای کلیدی را در دست خود دارد ) ،مشکلات داخلی و اقتصادی نماید تا حدودی خیالشان از چنین وضعیتی اسوده گردیده است .

بهار عربی ورهیافتهای متفاوت : امریکا و دول اروپایی در حالی از بهار عربی در تونس و مصر ولیبی حمایت کردند که رهیافتهای انان با دیگر کشورها مانند بحرین متفاوت بود . حمایت انان از بهار عربی دراین سه کشور به این دلیل انجام پذیرفت که در تونس رژیم بن علی بازنده ای بیش نبود و تحولات تغییر رژیم در این کشور بسیار سریع اتفاق افتاد بگونه ای که غربیها مجبور به همراهی بودند . اما انها در مصر حساب شده تر واکنش نشان دادند غربیها با توجه به اینکه ارتش کنترل کامل مصر را در اختیار داشت از بهار عربی دراین کشور حمایت کردند . در لیبی نیز به دلیل کینه هایی که از رژیم این کشور داشتند سعی نمودند تا هرچه سریعتر رژیم معمر قذافی را تغییر داده ومنابع نفتی این کشور را تحت تسلط خود قرار دهند. اما در همان حال بهار عربی در بحرین علاوه بر سکوت کشورهای غربی توسط متحد آنان یعنی عربستان سعودی بشدت سرکوب گردید .

حقوق بشر : حقوق بشر دستاویز دیگری است که امریکا وکشورهای اروپایی متاسفانه از ان به عنوان ابزاری در راستای منافع خود بهره میجویند . جان انسانهای بیگناهی در عرصه جنگ با امریکا در بغدادو کابل تباه شد و همچنین حقوق انسانی انها در زندانها مخوفی همچون گوانتانامو در معرض خطر قرار گرفت. در عرصه حقوق بشر نیز انها از استانداردهای دوگانه ای استفاده می کنند از یکسو سعی در اسلام هراسی واسلام زدایی داشته و از سوی دیگر با رویکرد ایدولوژیک بیشتر به پی گیری وضعیت زندانیان مسیحی پرداخته در حالی که دراین عرصه خود به کشتار مسلمانان در عراق ،لیبی و افغانستان وپاکستان دست می یازند . ایجاد جنگ های فرقه ای و عدم محکومیت رژیم اسراییل در بمباران ها ی وسیع مردم مظلوم غزه غصب اماکن غزه و شهرک سازی نشانه دیگری از استفاده از ابزار استانداردهای دوگانه است نمونه اخر استانداردهای دوگانه را در میانمار شاهد بودیم که صدای غرب برای محکومیت این اقدام حتی در سازمان ملل در نیامد در حالی که جمهوری اسلامی ایران برای این منظور پیش قدم گردید .

حمایت از گروههای تروریستی: دول غربی در حالی که به اقدامات تروریستی دست میازند در همان حال ادعای مبارزه با تروریسم را دارند .آنها به گونه ای با استفاده از سازمانهای اطلاعاتی خود تروریسمی دولتی را ایجاد کرده اند که نمونه ان را می توانیم در ترور دانشمندان هسته ای ایرا ن مشاهده کنیم . اما انها حتی به این تلاشهای تروریستی خود بسنده نکرده و به حمایت از دیگر گروههای تروریستی همچون پژاک ، منافقین ، گروهک معدوم ریگی و … نیز پرداختند . چنین رهیافت دوگانه ای باعث شده است تبلیغات مبارزه با تروریسم از سوی کشورهای غربی به ابزاری برای منافع شان تبدیل شده و تنها در سطح یک شعار توخالی باقی بماند

مطبوعات و رسانه های گروهی : در حالی که رسانه های گروهی در کشورهای غربی به راحتی حریم خصوصی افراد را نقض می کنند و پاپاراتزی ها ، سیاستمداران وافراد مشهور را به خود مشغول داشته اند . حریم خصوصی افراد دستاویز بازیهای سیاسی رساننه ها واصحاب قدرت قرار گرفته است . انها سعی دارند چهره ای نامطلوب را از جمهوری اسلامی ایران تصویر نمایند . دول غربی از عدم ازادی بیان در دیگر کشورها سخن میگویند در حالی که بحث وتحقیق در مورد برخی از مسائل همانند هلوکاست دراین کشورها جزو خط قرمز مطیوعات انان قرار دارد اما به راحتی به توهین به باورها اعتقادات مردم بویژه مسلمانان می پردازند . از سوی دیگر انها به نهادهای تروریستی اجازه میدهندتا برنامه های خودرا از سرزمین دول غربی پخش کرده اما برنامه های خبری پرس تی وی را به لطائف الحیلی قطع می نمایند .

عرصه استفاده وکاربرد از استاندارهای دوگانه کثیر و بیشمار است که در این مقال نمی گنجد . به طور مسلم چنین اقداماتی از دید مردم و افکار عمومی جهان به دور نمانده و به همین دلیل است که روشنفکران جهان سعی دارند تا بدون قضاوت وبا دیده ای باز به مسائل ایران نگریسته و ان را از زاویه دید شخصی خود به رشته تحلیل دراورند . در عرصه جدید نظام روابط بین الملل متاسفانه شعارهای ایده الیستی بصورت ابزاری برای منویات پنهانی واقع گرایان درامده است که تنها ضرر ان متوجه کشورهای اسلامی است که منابع نفتی وذخیره های گازی فراوانی را دارند . انها همچنان سعی دارند با استفاده از این ابزار کنترل منابع نفتی وگازی این کشورها در دست داشته باشند . اما غافل از انکه در دنیای امروز ملتها فریب حیله ها ودسایس انها را نخواهند خورد. استعمار نوینی  در حال شکل گیری است که درلوای چهره واقعی خود چهره ای دموکراتیک دارد .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد