vanda

international relation

vanda

international relation

تیر خلاص اسراییل به تلاشهای اوباما

تیر خلاص اسراییل به تلاشهای اوباما 




خاورمیانه - حسین طالبی

ایالات متحده آمریکا نشست بین المللی دربارۀ "خاورمیانه عاری از سلاحهای هستهای، شیمیایی و بیولوژیکی" را لغو کرد. بنا بر گزارش خبرگزاریها، ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز جمعه (23 نوامبر) در کنفرانسی رسانهای دلیل این امر را "شرایط کنونی موجود" در منطقه خواند. نولاند همچنین، "عدم پذیرش شرایط شرکت در این کنفرانس از سوی کشورهای منطقه" را نیز یکی دیگر از دلایل لغو این کنفرانس نامید و افزود: ما از برگزاری کنفرانسی که در آن یک کشور منطقه تحت فشار قرار گیرد یا به انزوا رانده شود، پشتیبانی نمی کنیم. 
بار دیگر این اظهارات نشان داد که امریکا مطمئن است که در خاورمیانه تنها رژیمی که به حمایت بی حد و حصر از آن می پردازد در انزوای کامل قرارگرفته است. آمریکا و متحدان غربی این کشور همچنان از رژیم اسراییل دفاع کرده و تمامی نرمها و قواعد بین المللی را در حمایت از این رژیم نادیده می انگارند. نشست خاورمیانه عاری از سلاح های هسته ای و شیمیایی سخن تازه ای را در برنداشت زیرا در منطقه خاورمیانه تنها این رژیم صهیونیستی است که دارای سلاح و کلاهکها و زیردریایی های هسته ای بوده و در حقیقت این نشست با چنین عنوانی از همان ابتدا محکومیت رژیم صهیونیستی را در برداشت. آمریکاییها با درک چنین برداشتی به لغو اجلاس اقدام کردند. در روزهای اخیر امریکا و متحدان غربی آن نشان دادند که جدیتی برای روند صلح خاورمیانه قائل نبوده و صرفاً به دفاع از ماهیت رژیم اسراییل می پردازند. دلایلی که بر این واقعیت صحه می نهد بدین قرار است:
1- جنگ 8 روزه غزه که آغازگر آن رژیم اسرییل بوده و به نظر می رسید با انگیزه های داخلی انتخابات و جوسنجی حمایت دول غربی از این رژیم صورت گرفت، باعث شد آمریکا در اثر فشارهای وارده باردیگر به حمایت از این رژیم بشتابد. حمایت دول غرب از رژیم صهیونسیتی در جنگ 8 روزه در حالی که جنبش مقاومت فلسطین در مقابل سلاح ها و بمب های پیشرفته اسراییل تنها مقادیر معدودی موشک برای دفاع از خود برخوردار بود، نشان داد که همچنان سیاست بک بام و دو هوای غرب در حمایت از این رژیم ادامه دارد و شعارهای آنها در حمایت از فلسطین و صلح خاورمیانه را خنثی نمود. هرچند در این جنگ، رژیم صهیونیستی متوجه شد که دیگر حماس تنها نبوده و علاوه بر ایران از حمایت برخی کشورهای بهار عربی همچون مصر نیز برخوردار است و این مساله محتمل است که آنان را به تجدیدنظر در استراتژی ها وادارد. رژیم صهیونیستی همچنین قصد تضعیف جبش حماس را داشت اما با پذیرش آتش بس نتوانست به اهداف خود دست باید و علاوه بر کاهش محبوبیت راست گرایان تندرو مذهبی رژیم، باعث شد تا محبوبیت حماس افزایش یابد. 
2- درخواست ارتقاء عضویت دولت ناظر: محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین اعلام کرد که قصد دارد تا در نشست مجمع عمومی سازمان ملل درخواست ارتقاء فلسطینیها به دولت ناظر غیر عضو را مطرح نماید. درخواست فلسطین برای عضویت ناظر در مجمع عمومی نیز توسط آمریکا و برخی از متحدان غربی این کشور منجمله آلمان، کانادا و انگلیس مورد مخالفت قرار گرفته است. از آنجا که در این رأی گیری وتوی کشورهای شورای امنیت تاثیری نداشته، محتمل است که فلسطین به چنین جایگاهی ارتقا یابد که دراین صورت نیز این مساله شکستی برای رژیم صهونسیتی و متحدان غربی آنها محسوب میشود. اما چنین مخالفتهایی بیانگر ادامه استانداردهای دوگانه دول غربی و نشاندهنده آنست که آنها حتی به مساله ایجاد دو دولت در منطقه، اعتقاد عملی و جدی ندارند. 
3- لغو کنفرانس خلع سلاح هسته ای در خاورمیانه: لغو این کنفرانس همانگونه که ذکر شد، نشان داد که آمریکایی ها همچنان قصد دارند تا رژیم اسراییل را در منطقه خاورمیانه علیرغم حملات این رژیم به تمامی کشورهای همسایه خود از جمله عراق،سودان، سوریه، لبنان و اردن و مصر و اتباع ترکیه به عنوان تنها قدرت هسته ای خاورمیانه حفظ نماید. در حالی که با توجه به تحولات بهار عربی به نظر میرسد این رژیم اکنون به وصله ناجوری برای منطقه تبدیل گردیده است. از سوی دیگر چنین اقدامات و موضع گیریهای سیاسی اخیر آمریکا تیر خلاصی بر تلاشهای چهار ساله اوباما برای نشان دادن چهره ای قانومند، حقوق بشری و طرفدار صلح از امریکا بود که نتوانست به موفقیت بیانجامد. به نظر می رسد رژیم اسراییل با حرکتهای نابخردانه خود هزینه های سنگینی را بر دوستان آمریکایی وغربی اش تحمیل می کند، زیرا از یکسو به تقویت انزوای خود دامن زده و از سوی دیگر ماهیت شعارهای بشردوستانه کشورهای حامی خود را افشا می کند.