vanda

international relation

vanda

international relation

پیام اعتدال و عقلانیت برای جهان

انتخابات ایران، پیام اعتدال و عقلانیت برای جهان

وبلاگ > طالبی، حسین - انتخابات ایران موجب تعجب و شگفتی مطبوعات و اندیشمندان غربی قرار گرفته است.

افزایش تحریم‌های آمریکا بویژه در زمینه‌های فنی و مالی نشان داد که آمریکایی‌ها یا حداقل بخشی از هیات حاکمه این کشور مایل به حل مسائل فیمابین دو کشور نیست و تنها سعی دارد مانع پیشرفت اقتصادی ایران در منطقه شود. 
برخی از صاحب نظران سیاسی اظهار می دارند آمریکا پس از شوروی به دنبال دشمنی بود تا بتواند همچنان اهداف استراتژیک خود را در منطقه و جهان محقق سازد، زیرا دشمن مشترک می‌توانست اتحاد فراآتلانتیکی را تداوم بخشیده و به اهداف آمریکا در جهت رشد وترقی داخلی نیز کمک کند. به نظر میرسد آمریکا حتی اگر دشمنی نیز نداشته باشد به دنبال ایجاد یک دشمن خیالی و فرضی است. این تصویر را می توانیم در فیلمهای هالیودی به خوبی مشاهده کنیم. 
به هرحال یک دشمن موهوم نیز به آنها ایده تقابل و ترقی را می دهد. با محو شوروی سابق آمریکا، جمهوری اسلامی ایران را به عنوان دشمن جدید خود برگزید و در دوران جورج بوش نیز این مساله ابعاد تازه ای یافت. زیرا بوش در حالی که متعهد به صیانت از متحدان خود در منطقه بود دموکراسی جمهوری اسلامی را خطری برای کشورهای دیکتاتور خاورمیانه تلقی می‌کرد.
این کشور سعی کرد تا ساز و کاری امنیتی را بدون حضور ایران در منطقه تدارک ببیند اما به دلیل مشکلات ساختاری این کشورها به این مهم نتوانست نائل شود. تعریف دشمن مشترک در قاموس آمریکا تا حدودی نیز مبتنی بر قرضیات و تصورات تئوری سازه‌انگاری در روابط بین الملل است. از سوی دیگر اندیشه های ایدئولوژیکی حزب جمهوری خواه و بویژه بوش نیز بر این مساله تاثیر فراوانی را گذارده است. 
در همین حال انتخابات ایران همواره موجب تعجب و شگفتی مطبوعات و اندیشمندان غربی قرار گرفته است و معمولا محاسبات آنان را درهم ریخته است. این بار نیز رسانه‌ها و اندیشمندان سیاسی غرب انتظار نداشتند که مردم ایران با مشارکت 72 درصدی خود شگفتی دیگری را بیافریند. آنها تبلیغاتی غیر منصفانه را آغاز کردند تا انتخابات در ایران را گزینشی و غیر متعارف توصیف نمایند اما کلیه این تحلیلها پس از پایان انتخابات تغییر یافت. افراد واقع‌بین غربی این انتخابات را تحولی عمده دانسته و از انتخابات و دموکراسی موجود در ایران تمجید نمودند. اما کشورهایی که به دنبال عناد و دشمنی با جمهوری اسلامی بودند ابتدا سعی کردند تا نتیجه انتخابات را متصل به تحریم‌هایِ خودپرداخته خویش نموده و سپس به تخریب چهره کاندیدای منتخب مردم پرداختند . 
اما پیام انتخابات ایران تنها پیامی از سوی ایرانیان برای اعتدال در داخل نبود. بلکه مردم ایران با این انتخاب پیامی را برای دیگر جهانیان نیز ارسال کردند که در سیاست‌های خود رویه اعتدال و عقلانیت را در پیش گیرند. اعتدالی که اگر در کشورهای دیگر نیز رخ میداد منطقه و خاورمیانه این گونه با بحران روبرو نمی شد . 
در حالی که آمریکا با جاسوسی از بهترین شرکای خود همچون آلمان و فرانسه نشان داد که در صحنه جهانی به هیج کشوری حتی همپیمانان خود اعتماد ندارد، در چنین حالتی چگونه از مردم و نظام جمهوری اسلامی ایران می‌توان توقع اعتماد به‌اقدامات آمریکا را داشت. 
واقعیت مساله این است که آمریکا از یکسو تمایل دارد تا به دلایل اقتصادی، منطقه اروپا و خاورمیانه را به تدریج رها نموده و از هزینه های دفاعی خود کاسته و به رقابت اصلی خود با چین و روسیه بپردازد و از سوی دیگر سعی دارد تا منطقه خاورمیانه را از طریق انعقاد قراردادها و ایجاد پایگاههای امنیتی و اروپا را نیز از طریق جاسوسی سایبری و ایجاد سپر موشکی دفاعی تحت قیمومیت و کنترل خود نگاه دارد.
از همین رو این کشور به دنبال ایحاد ساز وکاری امنیتی برای منطقه خاورمیانه و اروپا خواهد بود. از سوی دیگر چین و روسیه نیز سعی خواهند کرد تا همچنان آمریکا را درگیر مسائل اروپا و خاورمیانه نموده و هزینه های این کشور را برای چنین تمهیداتی افزایش دهند . 
1- مخالفان ایران، کشورهایی غربی و منطقه از دو مسئله هراس دارند:
الف:دموکراسی با ثبات ایران در خاورمیانه: دموکراسی در ایران می تواند رژیم‌های دیکتاوری در این منطقه را به چالش بکشاند. از همین رو برخی کشورها سعی دارند ایران را به عنوان یک قدرت شیعی معرفی کنند که سعی دارد اندیشه‌های خود را در دیگر نقاط خاورمیانه گسترش دهد و همواره با برداشت نادرستی از بشار اسد به عنوان متحد شیعی ایران نام می‌برند در حالی که دولت اسد یک دولت لاییک بوده و مردم سوریه نیز علاقۀ چندانی به اسلام گرایی افراطی نشان نمی دهند. 
اما در سوی مقابل حمایت از گروههای تروریستی و بازگذاردن دست سلفی‌ها و تکفیری ها در منطقه و تفکرات خطرناک آنان می‌تواند منطقه را به سوی نا آرامی و عدم ثبات بکشاند. نارامی‌های ترکیه، مصر و لبنان و.... می‌تواند خود گواهی بر این موضوع باشد که سیاستمداران غربی و منطقه درک درستی از تحولات منطقه نداشته‌اند و آنان باید به جای حمایت از تفکرات انحرافی و افزایش خشونت بر نیاز منطقه خاورمیانه به تفکرات اعتدالی تاکید می ورزیدند.
ب-پیشرفتهای ایران در عرصه تکنولوژی: جمهوری اسلامی ایران به دنبال ثبات و آرامش منطقه‌ای است، زیرا در سایۀ چنین ثباتی کشورمان می‌تواند به پیشرفتهای اقتصادی و تکنوژیکی دست یابد اما دول غربی سعی دارند با اعمال تحریم‌ها هزینه‌های پیشرفت اقتصادی و تکنولوژیکی ایران را افزایش دهند. هرچند که به نظر می‌رسد افزایش تحریمها پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران تاثیری بر روند و خط مشی کشورمان نخواهد گذارد، زیرا غرب اکنون با ملتی متحد روبرو گردیده که طبیعی است محتملا فشارها بر ایران را نیز افزایش دهند. 
2- رژیم اسراییل: رژیم اسراییل نیز از انتخابات ایران ابراز ناخرسندی نمود زیرا این انتخابات تمامی تبلیغات رسانه‌ها و سیاستمداران تندرو این رژیم را مورد سوال قرار می‌داد. آنها اکنون در وضعیتی قرار دارند که نمی‌توانند مواضع و تندروی‌های خود را توجیه کنند. به نظر میرسد دوران تندروها در سیاستهای خاورمیانه به سر رسیده و این مساله می‌تواند به کل جهان تعمیم یابد.

نظرات 1 + ارسال نظر
الهام دوشنبه 4 شهریور 1392 ساعت 07:33 http://farsi20.org

به نام خدا
سلام دوست گرامی
شما میتوانید از نمایندگی ما لایسنس اورجینال (لایسنس قانونی) خرید کنید
لایسنس اورجینال انواع ویندوز 7 ، ویندوز 8 ، ویندوز سرور ، لایسنس اورجینال انواع آنتی ویروس و دیوار آتش و لایسنس اورجینال انواع دیگر نرم افزارها

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد